Meshuggah "Koloss"


Kui puudub kogemus saada jalaga munadesse, ent valu tunda hoopis peas ja samal ajal kõrvust verd pritsida, siis see album on hea algus. Ma tean ise ka, et antud võrdlus on pigem labane, aga kui sellist võrdlust kuskil kasutada, siis on see siin.  Tegelikult selle albumi kuulamine muidugi valu ei tekita, veritsema ei pane, vale oleks öelda ka labane. Paraku võib aga naaber tulla jalaga vehkima.

Tegu on kraamiga, mida julgen soovitada ainult edasijõudnud muusikasõbrale. Algaja võib esmasel tarbimisel (teist ilmselt ei tule) ennast täis teha, kasutades väljendeid nagu: "Miks ta karjub?", "See paneb mul pea valutama!", "Miks meloodiat ei ole?"

Plaadi avalugu võib selle viimase väljaütlemise kahtlemata esile kutsuda, kuna mingist meloodiast juttu ei ole ka. Selle korvab aga fakt, et kasutatud on mingi geniaalset valemit, mida vähemalt minule koolis matemaatika tunnis ei õpetatud. (Taavi, lase seda plaati oma vanaemale, äkki ta oskab aidata?) Võibolla see on midagi, milleni need Rootsi teadlased iseseisvalt jõudsid.

Teine lugu läheb juba natuke lähemale tavamõistes küttele. Avatakse tuli, küsimusi esitatakse hiljem. Nii ütleks vähemalt Dr. Koit. Ma ei hakka nii ütlema. Mõistlik onju.

See jutt ei lähe edasi nii nagu eelmised 2 lõiku võiks aimu anda, sel lihtsal põhjusel, et see tegevus oleks jube tüütu. Küll aga tasub peatuda faktidel, mis iseloomustavad kogu seda teost.

Progemetali puhul on alati minu jaoks olulisel kohal olnud vokaal, tegelikult selle tähtsus minu jaoks alles Texturesi puhul ka esile kerkis. Pean tunnistama, et see tehnika ja tämber, mis on mehel, kes selles kollektiivis vastava osakonna eest vastutab, mulle üldse ei meeldi. Kurat äkki Eric Kalsbeek viitsiks Hollandist proovides käia? Tüüp ju praegu vist kuskil, minule teadaolevalt, oma võimeid otstarbekalt ei kasuta.

Selle instituudi, vaieldamatult kõige ägedam ja võimekam teadlane, on matemaatik, Tomas Haake. Kuskilt on silma jäänud, et selle härra maine päritolu on kahtluse alla seatud. See olend on ise kahtluste summutamiseks väitnud, et pidi järgnevat partiid õppima ja harjutama. (eelmiselt albumilt)


Üldiselt võib arvata, et nad on maale saadetud päästma rootslasi, kes seal 80ndate keskel olid just lahti saanud oma popansamblist nimega ABBA, vältimaks selle ühiskonna muutumist täielikult homoseksuaalseks. Olles seda riiki võrdlemisi vähe külastanud, ei julge ma kinnitada, ega ümber lükata.

Tegelikkuses pole matemaatika siiani üks mu tugevatest külgedest. Inimesena hindan ilusaid meloodiaid ning kenasti seatud sõnu. Nagu ka mu naaber, kes selle teksti trükkimise (plaadi kuulamise) ajal väga rahutuks on muutunud, ning valimatult mööda tuba ringi trambib. Kui ta vanus lubaks, kahtlustaks ma, et ta moshib.

Olen üks nendest, kes suudab väärtustada arusaamatuid kunstivorme (eluvorme?) ning hoolimata lõputust rögisemisest ja kütmisest, hinnata nende meeste panust, vältimaks meie naabrite liikumist nii kaugele üle normi piiri, et see tunduks täpina. Aitäh !








Comments